Adverteren met Google Ads

Wat is adverteren met Google Ads?

De courante zoekmachines bieden naast een reguliere resultatenpagina met zogenaamd organische zoekresultaten ook gesponsorde links aan.

Bij Google staan de gesponsorde links bovenaan, rechts en onderaan op de resultatenpagina. Waar de organische resultaten gratis zijn, moet voor de gesponsorde links betaald worden.

adverteren met Google Ads

Google biedt gesponsorde links aan door middel van Google Ads. Dit noemde tot 23 juli 2018 Google AdWords.

Door de enorme dominantie van de Google zoekmachine, met een marktaandeel van meer dan 95% in België, spreekt het voor zich dat de meest online advertenties via Google verlopen.

Wat zijn de voordelen van adverteren met Google Ads?

In tegenstelling tot traditionele advertenties, waar de resultaten moeilijk meetbaar zijn, kan je bij Google Ads meten hoeveel bezoekers en clicks deze opleveren en je kan ook meten hoeveel conversies je hebt. Een conversie is bijvoorbeeld een ingevuld contactformulier of een aangekocht product.

Je bent er ook zeker van dat elke doorklik op je advertentie er eentje is van een bezoeker die op zijn minst geprikkeld is door je aanbod en/of advertentie.

Hoe werkt dat, adverteren met Google Ads?

Het idee achter Google Ads is eenvoudig maar briljant. Google Ads is opgezet als een veiling. Voor sommige zoekwoorden zijn er veel bieders, wat de prijs de hoogte injaagt; voor andere zoekwoorden zijn er veel minder bieders, zodat deze zoekwoorden goedkoper zijn. Uiteraard wordt vooral geboden op zoekwoorden waar veel op gezocht wordt en waar wat aan verdiend kan worden.

Om de zoekmachine relevant te houden, en te vermijden dat geadverteerd wordt met katten voor honden, wordt meer dan alleen de factor prijs meegenomen. De bepalende factor die concurreert met prijs is 'relevantie' en relevantie bestaat uit veel zaken:

  • De kwaliteit van de account en de campagne (hierover wordt weinig gecommuniceerd maar het telt zeker mee). De doorklikratio op de specifieke advertentie (op een aantrekkelijke advertentie wordt meer geklikt).
  • De kwaliteit en relevantie van de landingspagina (hier hebben goed gemaakte websites een streepje voor),
  • De kwaliteit en relevantie van de advertentie
  • De verwachte impact van de formattering van de advertentie. Je kan extensies aanzetten zoals bijkomende overkoepelende links (Sitelinks), locatiegegevens (Location Extension) en telefoonnummers (Phone Extensions).

Hoe kunnen we een meerwaarde bieden bij adverteren met Google Ads?

Google Ads certified

We zijn Google Ads gecertificeerd en hebben intussen heel wat campagnes lopen. De beste strategie is om met een uitgekiende website te beginnen en op basis van deze website een campagne op te zetten. De structuur wordt als het ware aangeboden door de website en de Google Ads campagne is dan een weerspiegeling daarvan.

Het voordeel van deze aanpak is dat je voor elke groep met advertenties relevante landingspagina’s kan aanbieden, wat de relevantie verhoogt en de kostprijs per klik verlaagt. Zeker bij langlopende en campagnes met meer budget, verdien je gemakkelijk de investering van een goede website terug.

We tonen graag onze succesverhalen en kijken in hoeverre we kunnen samenwerken. Indien je meer informatie wenst, contacteer ons gerust!