Beter gevonden worden op Google

Enkele tips om beter gevonden te worden op Google.

Heel vaak krijgen we de vraag van prospecten hoe ze beter gevonden kunnen worden in Google. Uiteraard wil iedereen hoger scoren in Google. En wanneer er geld mee gemoeid is (het verkopen van een dienst of een product), dan ben je waarschijnlijk niet de enige die mikt op dezelfde zoekwoorden.

Verwacht nooit dat het gemakkelijk is om hoger te geraken in de organische resultaten. Google is wel een bondgenoot. Het heeft er alle belang bij om de zoekmachine aantrekkelijk te houden voor de eindgebruikers, met relevante inhoud als antwoord op de zoektermen. Doen ze dat niet, dan kelderen hun gebruikersaantallen en halen ze minder winst uit de lucratieve gesponsorde links.

De laatste jaren worden “black hat SEO” technieken, waarbij misbruik gemaakt wordt van de algoritmes om hoger te scoren in de zoekmachine, meer en meer efficiënt uitgefilterd.

Daarnaast wordt steeds sterker de nadruk gelegd op de toegankelijkheid, voornamelijk gericht op mobiele apparaten, en de snelheid van websites.

We bundelen enkele tips om hoger te scoren in Google.

Waardevolle en unieke inhoud

Google houdt van unieke inhoud. Kan jij als enige een waardevol antwoord bieden op een veelgestelde vraag van prospecten, dan sta je gegarandeerd hoog in de ranking. (Voor nichevragen is dat uiteraard gemakkelijker dan voor meer algemene vragen.)

Sinds twee jaar ongeveer worden lange artikels ook hoger ingeschat dan korte artikels. Zo zagen we een grote opmars van artikels met meer dan 2000 woorden.

Verse of bijgewerkte inhoud

Google houdt van websites die inhoudelijk vaak veranderen. Hiertoe kan je nieuwe inhoud produceren, bestaande inhoud bijwerken of commentaren toelaten onder je artikels.

De juiste zoekwoorden gebruiken

Hier komen we meer op het terrein van de specialisten. Een klein verschil in de zoekwoorden kan een groot verschil maken in aantallen bezoekers.

Gelukkig kunnen we door middel van de Google Keyword Planner (https://adwords.google.com/ko/KeywordPlanner) gemakkelijk weten wat bezoekers zoeken. Dit is niet altijd de juiste wetenschappelijke term of niet altijd de meest juiste zin maar als deze je meer bezoekers oplevert, ga je best mee met de grootste groep.

Technische optimalisatie

Dit is de rol van het webbureau. Het omvat:

  • Correcte HTML: HTML is de taal die de website structureert. Hoe correcter de HTML qua boomstructuur en semantische indeling, hoe beter Google je website kan begrijpen. Vandaar ook dat websites met Flash animaties zo slecht zijn: een zoekmachine kan dat moeilijk lezen en dus kan het dit niet vertalen naar de mensen die naar info zoeken.
  • Unieke paden. Bij niet-geoptimaliseerde CMS-systemen kan het gebeuren dat een artikel in ettelijke varianten bestaat: een machinenaam (/q?node=1), een niet nette naam (/node/1), een naam met backslash (/artikel/naam-artikel/), eentje zonder backslash (/artikel/naam-artikel) en dan als kwadraat voor al deze vorige varianten eentje met en eentje zonder www. Voor Google is dat dubbele inhoud en dubbele inhoud wordt bestraft.
  • Metatags: Metatags is data specifiek voor zoekmachines. Dit omvat de titel, een omschrijving, kernwoorden,… In veel gevallen nemen zoekmachines die metatags over. Een goede tekst in de omschrijving levert meer clicks en een hogere ranking op. Naast klassieke metatags zijn er tegenwoordig ook specifieke Metatags voor sociale netwerken. Als iemand je artikel deelt, dan ben je er zeker van dat daar een goede omschrijving getoond wordt inclusief de juiste afbeelding. Niet te onderschatten!
  • Het aanmaken van een Sitemap. In veel gevallen vinden bots van Google alle links zonder problemen terug. Toch is het beter om vanaf het lanceren van de website een XML-sitemap aan te maken en deze in te dienen bij Google. Zo ben je er zeker van dat alle links die je geïndexeerd wilt hebben, meegenomen worden.

Snelheid en mobielvriendelijkheid

De laatste wijzigingen van het zoekalgoritme van Google waren hierop gericht. Dit kadert in de mobiele revolutie die we meemaken. Intussen gaat meer dan 1/3de van alle zoekopdrachten via mobiele toestellen. Snelheid is essentieel voor mobiele apparaten over mobiele netwerken (3G, 4G). En mobielvriendelijkheid door middel van responsive webdesign, dat spreekt voor zich. Als je vandaag nog geen mobiele website hebt, contacteer ons dan zeker. Dit is absoluut noodzakelijk.

Backlinks

Backlinks zijn links die vanaf andere websites naar jou website wijzen. Backlinks zijn een soort populariteitspoll: hoe meer links naar je website, hoe beter. Maar er is wel een belangrijke nuance: de links vanwaar verwezen wordt zijn gewogen. M.a.w. een link vanaf een website die snel-snel ineengezet is versus een link vanaf pakweg wikipedia.org, dat maakt een serieus verschil.

Vandaag de dag worden de meest directe en meest evidente backlinks gelegd vanaf sociale media.

Tenslotte zijn er enkele zaken waar je minder vat op hebt. De lastigste is de ouderdom van je website. Een website die al jaren online staat en stabiel draait, heeft een streepje voor op een website die maar net online staat of minder lang online staat.