Waarom je over een eigen domeinnaam moet beschikken
Een eigen domeinnamen is een enorm belangrijk instrument voor je online zichtbaarheid en herkenbaarheid.
Wat is een domeinnaam?
Een domeinnaam is als een postadres. Het zorgt ervoor dat je gemakkelijk kan teruggevonden worden op het internet. In feite is het de vertaling van een IP-adres naar een leesbaar formaat.
Een domeinnaam bestaat uit eender welke combinatie van letters en cijfers en moet gebruikt worden in combinatie met een domeinnaamextensie (.tld), zoals .com, .be, .net,…
Bekende domeinnamen zijn google.com en facebook.com.
De meest voorkomende internationale domeinnaamextensies zijn .com, .net, .info, .org (voor organisaties) en .int (voor internationale organisaties). Daarnaast zijn er landspecifieke domeinnaamextensies. In België is dat .be, in Nederland .nl.
Er is een bepaalde tussenvorm van domeinnamen die in feite landgebonden zijn maar waarmee ze niet geassocieerd worden. Dat zijn meestal heel kleine landen met weinig inwoners. De bekendste extensies zijn .io (de Chagosarchipel in de Indische Oceaan) en .tk (de Tokelau eilanden). De .io wordt veel gebruikt door techbedrijven en de .tk zijn gratis domeinnamen via een Nederlands bedrijf.
Sinds 2014 zijn er heel veel domeinnaamextensies toegevoegd, zoals .agency, .sugar, .gent, .vlaanderen, .brussels. Voor de volledige lijst, zie deze link: http://data.iana.org/TLD/tlds-alpha-by-domain.txt.
Waarom je eigenaar moet zijn van je domeinnaam?
Wanneer je een domeinnaam registreert, creëer je een eigen unieke online identiteit. Jij bent de enige eigenaar van deze identiteit; het is niet mogelijk om meerdere domeinnaamhouders te hebben van één domeinnaam.
In dat opzicht is het belangrijk dat de domeinnaamhouder de echte eigenaar is van de domeinnaam. Voor .be domeinnamen kan je het eigenaarschap steeds achterhalen via dns.be, voor een .com ga je naar whois.net. Geef daar de domeinnaam in en je zal respons krijgen over de eigenaar (registrant) en de technisch contactpersoon (registrar). De domeinnaamhouder mag bijvoorbeeld niet het webbureau zijn waarmee je werkt; zij moeten de rol ‘technisch contactpersoon’ hebben. Bij een kleine vennootschap is de zaakvoerder idealiter de domeinnaamhouder, bij een vzw is dat de verantwoordelijke voor de dagelijkse werking,…
Het is ook van belang dat het juiste e-mailadres onder de domeinnaamhouder staat. Bij een eventuele verhuis van de domeinnaam naar een andere registrar, zal een verhuiscode verstuurt worden naar dit e-mailadres. Het e-mailadres is m.a.w. de hefboom die je macht geeft over de domeinnaam. Soms gebeurt het dat iemand die de organisatie verlaat de uiteindelijke domeinnaamhouder is. Dat kan problemen geven, dus het is belangrijk dat hier de juiste keuze gemaakt wordt.
Een eigen domeinnaam zorgt voor een professionele indruk. Wanneer je een e-mail stuurt vanuit je eigen bedrijf, dien je dit te doen vanaf je eigen domeinnaam. Dit komt veel professioneler over dan iemand die verzendt vanaf @telenet.be of @gmail.com.
Indien je een beginnend bedrijf hebt, zorg dan in eerste instantie voor een eigen domeinnaam en een daaraan gekoppeld e-mailadres. Pas daarna kan je beginnen denken aan een eigen website.
Een eigen domeinnaam maakt je ook een stuk minder afhankelijk van grote spelers. Neem bijvoorbeeld sociale media, deze zijn alomtegenwoordig. Sommige bedrijven kiezen ervoor om enkel daar een identiteit op te bouwen. Besef dan wel dat je dan heel erg afhankelijk wordt van die spelers. Sociale netwerken kunnen plots de algemene voorwaarden aanpassen, waardoor ze plots minder interessant worden, of ze kunnen een stille dood sterven, om velerlei redenen (zie bijvoorbeeld myspace.com).
Domeinnamen zijn niet extreem complex en meestal niet duur, maar ze zijn, zeker in een context van de algemene verschuiving naar het digitale, enorm belangrijke instrumenten voor je zichtbaarheid en herkenbaarheid.
Wij kunnen je bijstaan om de domeinnaam goed in te stellen en om deze te koppelen aan een e-mailadres en website.