De voor- en nadelen van websites op basis van een thema

Wanneer je een website wilt laten maken, moet je met heel veel factoren rekening houden: waar je de website wilt hosten, welk beheersysteem je wilt gebruiken en wie voor het onderhoud zal zorgen.

Eén van de belangrijkste beslissingen in dit kader is of je zal vertrekken vanaf een thema of eerder wilt kiezen voor een website op maat.

Bij een website op maat vertrek je vanaf een blanco blad, zodat je een website kan laten maken die volledig aansluit bij je merk of product; bij een website op basis van een thema echter vertrek je vanaf één van de duizenden vooraf gemaakte websites en pas je de eigen inhoud erin.

Wij maken websites op basis van een aangekocht thema meestal met WordPress hoewel Drupal ook een mogelijkheid is. Het grote marktaandeel van WordPress is sterk verbonden met het succes van de thema's. Er is namelijk een gigantisch aanbod WordPress thema's beschikbaar. Wij kopen websites op basis van een thema meestal aan bij ThemeForest.

De keuze voor een website op basis van een thema heeft specifieke voor- en nadelen:

Voordelen

Tastbaarder

Bij het kiezen van een thema weet je op voorhand ook al snel hoe het eindresultaat er zal uitzien. Bij maatwerk en het spreekwoordelijke blanco blad is dat vooraf minder duidelijk.

Vooral bij klanten met minder ervaring met digitale projecten is het vaak gemakkelijker en bevattelijker om op basis van een thema te starten dan op basis van een strategie en wireframes. Een website met een thema is direct tastbaar en je kan op basis van een demo-website al tonen hoe het eindresultaat er ongeveer zal uitzien.

Vergelijk het met een stalenboek waarbij je een ontwerp kiest dat past bij je noden en smaak.

Kortere ontwikkeltijd

Waar je bij website op maat al snel over enkele maanden ontwikkeltijd spreekt (strategie, wireframes, ontwerp, ontwikkeling), kan het bij websites op basis van een thema al snel twee of drie keer sneller.

Bij een website op basis van een thema begin je namelijk met een bestaand kader waarin de inhoud ingepast wordt.

Goedkoper

Websites op basis van een thema zijn niet alleen relatief gemakkelijk op te zetten, ze zijn ook goedkoper. De thema's zelf zijn spotgoedkoop in aankoop, meest rond de 50€.

De bouwers van de thema's mikken uiteraard op honderden verkopen om uit de kosten te komen. Het configureren, aanpassen en afwerken is uiteraard duurder maar de kostprijs zal sowieso lager uitvallen dan maatwerk.

Het thema zelf is een product; wij leveren een dienst.

Nadelen

Schone schijn

Eén van de grootste valkuilen bij thema's is het fotomateriaal. Veel mooie thema's hebben schermvullende foto's die specifiek opgemaakt zijn voor het thema in kwestie. Veel van onze klanten beschikken amper over fotomateriaal en vaak ligt de kwaliteit van die foto's ver af van de foto's die gepresenteerd worden bij de demo's.

Ook wordt de inhoud vaak aangepast aan de layout, bijvoorbeeld drie blokken netjes naast elkaar met tekst die even hoog is. In de ontwikkelfase blijkt dan dat er vier blokken moeten komen met afwijkende tekstlengtes.

Het is onze taak om de thema's die teveel een schone schijn voorhouden af te raden.

Loterij

Sommige thema's zijn een droom om mee te werken, andere een nachtmerrie. Thema's worden gekocht op basis van het uiterlijk en de recensies. Maar pas na het installeren zie je hoe het echt opgezet is. Elke ontwikkelaar geeft daar een eigen invulling aan.

Als we merken dat het thema in kwestie echt niet in orde is, dan kunnen we alsnog beslissen om een ander thema aan te kopen. Maar soms duiken er onvoorziene problemen op temidden van een ontwikkeltraject.

Beperkend kader

Een thema is te nemen of te laten. Hoe meer inhoud je hebt die niet past binnen het aangeleverde kader, hoe meer problemen je zal hebben. Wil je toch veel maatwerk inbouwen, dan begin je er beter niet aan.

Slechtere prestaties

Bij websites op maat wordt alles stuk voor stuk geconfigureerd en gebouwd. In principe gebruik je dan enkel code die nuttig is. Bij websites op basis van een thema worden vaak heel veel bibliotheken (JavaScript) en heel veel opmaakcode (CSS) ingeladen.

Dit allemaal 'opkuisen' is een te complexe opdracht. Je zal dus steeds met een zekere 'overhead' zitten qua code.

Zoekmachines, met het dominante Google voorop, hechten meer en meer belang aan goede prestaties. Maatwerk scoort hier veel beter, zodat ze ook hoger scoren in de zoekmachines.

Bij websites op basis van een thema kan je wel caching inbouwen maar dat lost zeker niet alle problemen op: de zware opzet blijft een handicap.

Groter risico op updateproblemen

We hebben in het verleden al gewerkt met thema's die verlaten worden. De ontwikkelaar in kwestie engageert zich dan niet langer om het thema te onderhouden.

Andere thema's worden niet echt verlaten maar krijgen duidelijk onvoldoende aandacht. Wij moeten dan instaan voor bepaalde fixes die eigenlijk toebehoren aan de ontwikkelaar in kwestie.

Wil je meer zekerheid naar de toekomst toe, kies dan zeker voor maatwerk.

Tot slot

Het hangt m.a.w. af van de specifieke context en verwachtingen over wat een website moet doen en kunnen.

Als het budget beschikbaar is en/of je website is een kritisch onderdeel van je bedrijfsvoering, kies dan zeker voor maatwerk. Algemeen genomen heeft maatwerk minder visuele praal maar is het een stuk sneller (doordat je enkel code hebt die je gebruikt) en ook doelgerichter (door het traject waarbij er een strategie uitgewerkt wordt).

Heb je een beperkt budget en/of is je website niet essentieel voor je bedrijfsvoering, overweeg dan gerust een website op basis van een thema. Eventueel neem je die ervaring mee om later een website op maat te bouwen.