Google verwijdert advertenties in de zijbalk

Google voerde op 22 februari 2016 een ingrijpende wijziging door aan de resultatenpagina van diens zoekmachine. Wat is er gewijzigd? Waarom werd deze wijziging doorgevoerd? En wat zijn de gevolgen voor adverteerders?

Wat is er precies gewijzigd?

Begin 2016 is Google begonnen met de wereldwijde uitrol van een nieuwe weergave voor de advertenties, waarbij de advertenties in de zijbalk niet meer getoond worden. In plaats daarvan worden enkel advertenties weergegeven bovenaan en onderaan de pagina. Voor populaire en sterk concurrentiële zoekopdrachten worden bovenaan vier advertenties getoond, versus het vroegere maximum van drie:

Google Search wijziging van weergave advertenties voor en na

De zijbalk zal in veel gevallen maagdelijk wit blijven. Er zijn twee uitzonderingen:

  • De Product Listing Ads (PLA) kunnen zowel bovenaan als in de zijbalk weergegeven worden:

Google Search Product Listing Ads
  • En de Knowledge Panel weergave wordt enkel in de zijbalk getoond:

Google Search Knowledge Panel

M.a.w. er worden minder advertenties getoond op de eerste resultatenpagina en de eerste vier staan op een veel mooiere positie. Vroeger was er plaats voor 11 advertenties op de eerste resultatenpagina (3 bovenaan en 8 in de zijbalk), nu is er maar plaats meer voor 7.

Waarom doet Google deze wijziging?

Als hoofdreden voor de wijziging wordt veelal verwezen naar het dichter bij elkaar brengen van de mobiele en de desktopresultaten. Op mobiel werden overigens nooit advertenties getoond in de zijbalk, eenvoudigweg omdat er niet voldoende plaats is.

Google zal deze wijziging zeker uitgebreid getest hebben (het verschijnen van vier advertenties bovenaan werd voordien ook al gesignaleerd) en ze zullen er ook commercieel baat bij hebben.

Wat zijn de gevolgen voor de adverteerders?

Het grootste directe gevolg van deze wijziging is dat de prijs per klik voor de topposities hoger zal zijn. Er is immers minder aanbod en vermoedelijk evenveel vraag. Wil je meedoen met de grote jongens op dure zoekwoorden (zoals “autoverzekering”, “auto kopen”,…), dan zal je nu nog dieper in de buidel moeten tasten of meer moeten inzetten op een hogere kwaliteitsscore (waardoor je minder betaalt per klik).

De Product Listing Ads (PLA) zijn door deze wijziging aantrekkelijker geworden. Indien je producten verkoopt, kan je hierin investeren. De kans is overigens groot dat Google die ruimte voor de PLA zal uitbreiden naar andere categorieën, zoals hotels bijvoorbeeld.

Bedrijven die een hoge ranking nastreven via de organische resultaten (d.m.v. zoekmachine optimalisatie of SEO) zullen waarschijnlijk ook een weerslag voelen: boven de vouw (het bovenste deel van de pagina, wat je ziet zonder omlaag te scrollen) worden nu meer advertenties getoond en in de zijbalk toont Google in veel gevallen eigen inhoud. Dus de attractiviteit van SEO is samen met deze wijziging licht afgenomen.

Wat kan je doen om een mooie positie te verzekeren?

Elke campagne zal meer dan ooit een gezonde mix moeten zijn van:

  • Goede zoekmachine optimalisatie (SEO): een geoptimaliseerde website met doelgerichte landingspagina’s, snelle laadtijden en een overzichtelijke en aantrekkelijke uitstraling
  • Een daaraan gespiegelde uitgekiende advertentiestrategie (SEA)