Hoeveel kost een website?
De vraag hoeveel een website kost is één van de meest gestelde vragen van prospecten.
Vaak wordt de prijsvraag al heel vroeg in het proces gesteld. Dat is soms lastig: vaak is er nog niet genoeg geweten over de benodigde onderdelen en afwerking om al een antwoord op die vraag te kunnen bieden. Algemeen kan je stellen dat hoe groter het project is, hoe moeilijker de prijsvraag is.
Een bepalende factor bij de kostprijs van een website is de mate waarin het dienstverlenende gedeelte doorweegt op het productgerelateerde gedeelte. We kunnen bij wijze van spreken een maand werken aan een heel uitgebreide website: een kopie maken van die website duurt welgeteld vijf minuten. Hoe meer je website productgerelateerd is, hoe goedkoper.
Andere bepalende factoren die de kostprijs van een website beïnvloeden zijn:
- Doel. Vooraleer eender wat in elkaar te knutselen, is het nodig om het doel te bepalen van je website. Is de website enkel een online visitekaartje? Wil je je portfolio tonen aan prospecten? Wil je leads genereren via je website? Deze vragen moeten gans in het begin beantwoord worden, zodat de website gemaakt wordt vanaf die opzet. Wij kunnen hierbij helpen via een digitale strategie en een analyse van de bestaande website. Het spreekt voor zich dat een online visitekaartje minder kost dan een website die leads moet genereren.
- Inhoud. Je mag de mooiste website hebben met de meest vooruitstrevende informatie-architectuur. Als je niets te vertellen of te bieden hebt, dan zal je geen bezoekers hebben. Geen tijd of geen goesting om zelf teksten te schrijven? Doe gerust beroep op onze copywriting diensten. Copywriting is handenarbeid: dus voor goede en voldoende webinhoud is er de keuze tussen het laten schrijven en een uurtarief betalen of zelf de handen uit de mouwen steken en er aanzienlijk veel tijd in steken. Content marketing is vandaag de dag een belangrijk instrument voor het succes van webprojecten en absoluut noodzakelijk om een plaats op de eerste rij te veroveren bij de zoekmachines.
- Indeling. Welke menu’s heb je nodig? Wat staat waar? Hoe zijn de verschillende onderdelen aan elkaar gekoppeld? Deze zogenaamde informatie-architectuur is bepalend voor de look-and-feel van je website. Wij werken in zo gevallen wireframes uit, na een gedegen analyse en het bepalen van de doelstellingen van de website. Hier is het zo dat een website met een ingewikkelde structuur, koppelingen tussen taxonomieën en verschillende sterk afwijkende type-pagina's meer zal kosten dan een website waar een pagina op zichzelf staat en waar alle pagina's sterk op elkaar gelijken.
- Ontwerp. Als je kiest voor een website op basis van een reeds bestaand visueel ontwerp (thema), dan is het ontwerp reeds aangeleverd. Maar bij maatwerk, moet een visueel ontwerp aangemaakt worden. Dit gebeurt veelal in een grafisch programma na het afwerken van de digitale strategie en informatie architectuur. Een website op basis van een aangekocht thema is in veel gevallen de helft goedkoper dan maatwerk maar bij maatwerkprojecten wordt wel vaak doelgerichter gewerkt, met betere resultaten op termijn.
Dus, de kostprijs van een website bepalen is niet altijd even eenvoudig. En hoe groter en specialer (versta specialer als afwijkend van de norm) het project is, hoe moeilijker om de kostprijs te bepalen. Maar zoals gezegd kunnen we voor projecten met veel gelijkenis gerust richtprijzen geven:
Hoeveel kost een statische website?
Een statische website vormt de absolute onderkant van de markt.
Een statische website is goedkoper dan een dynamische website (WordPress of Drupal) maar je kan bij een statische website niet zelf inhoud toevoegen.
De grootste voordelen van een statische website zijn:
- de minieme kans op veiligheidslekken (immers, er is geen database, enkel bestanden op een server)
- de minieme kost voor hosting
- snelle laadtijden
Statische websites blijven evenwel een niche. Voorbeelden zijn advocatenkantoren, die een eenvoudige website willen met enkel adresgegevens en een korte omschrijving van de activiteiten, zonder de noodzaak voor een blog of een webformulier. Of vastgoedkantoren die d.m.v. een aantrekkelijke one-pager een specifiek pand in de kijker willen plaatsen.
In feite zou elk bedrijf minstens zo een website moeten hebben. Je hebt eigenaarschap over een domeinnaam en je hebt controle over je contactgegegevens (versus de soms foute gegevens op verzamelwebsites).
Een voorbeeld van een statische website: https://www.volttec.be.
Prijs: vanaf 1200€, jaarlijkse hosting vanaf 120€; geen onderhoudskost maar wel tarief in regie voor wijzigingen.
Hoeveel kost een website op basis een thema?
Een website op basis van een thema zorgt voor een basis online zichtbaarheid. De voornaamste doelgroep zijn eenmanszaken of kleine bedrijven. Bij deze websites is vooral een professioneel voorkomen van belang. De focus ligt op het uiterlijk en minder op de strategie. Deze websites worden ook wel brochure websites genoemd, vooral gericht op een online zichtbaarheid, zonder veel toeters en bellen. Redelijk gestandaardiseerd dus.
Een deel van deze markt is ingenomen door online sitebuilders zoals wix.com en squarespace.com. Als je daar de tijd voor wilt nemen en als je voldoende tevreden bent met wat ze bieden, dan mag dat je zeker niet tegenhouden om er gebruik van te maken. Weet wel dat (1) je er zelf veel tijd zal moeten insteken en dat (2) uit de beperkingen van deze tools treden zo goed als onmogelijk is.
Wij vullen de brochure website markt voornamelijk in met WordPress websites op basis van een thema. WordPress is de perfecte tool voor kleinere websites, met een heel gebruiksvriendelijke en intuïtieve back-office. Voor de thema’s gaan we meestal te rade bij ThemeForest (https://themeforest.net). Opvallend hier is het gigantische aanbod van thema’s voor WordPress: meer dan 8000! Vergelijk met Drupal (+/- 500) en Joomla (+/- 900) en je krijgt een beeld van de gigantische impact van WordPress op dit segment van de markt.
Door middel van de demo’s krijg je vooraf al een beeld wat je kan verwachten van je website.
We maken een subthema van het basisthema, zodat we dit kunnen verbeteren waar nodig en om latere wijzigingen zonder problemen toe te laten. De website is in principe al af bij oplevering en een klant kan er nadien zelf wijzigen aan doorvoeren via de eigen login.
Een voorbeeld van een website op basis van een thema: https://www.murielgregoire.be.
Prijs: vanaf 2400€, jaarlijkse kost voor onderhoud vanaf 300€.
Hoeveel kost een maatwerkwebsite
Maatwerkwebsites hebben een gans andere insteek. Er wordt veel analytischer naar een eindresultaat toegewerkt. Naast de looks wordt ook gedacht vanuit een goede informatie architectuur en zoekmachine optimalisatie wordt vanaf het begin meegenomen.
Wij maken maatwerkwebsites vooral voor echte KMO’s met personeel en voor vzw’s die in interactie willen treden met hun leden.
De fases tot een netjes afgewerkte maatwerkwebsites zijn als volgt:
- Bepalen strategie: we maken een korte analyse van de huidige website (indien die bestaat), we kijken hoe de concurrentie de zaken aanpakt en we richten onze blik vooruit: wat willen we bereiken en hoe gaan we dat realiseren… Deliverable: analyse.
- Bepalen inhoud: we overleggen de verschillende soorten inhoud en hoe we die inhoud zullen weergeven. Deliverable: wireframes.
- Visueel ontwerp op maat: op basis van de wireframes maken we een ontwerp op maat, met een visuele voorstelling van alle typepagina’s. Deliverable: brondocumenten en pdf-documenten van het visueel ontwerp.
- Opzetten functionaliteit en omzetten visueel ontwerp naar webtaal: we maken de website functioneel (back-end development en site building) en vertalen het grafisch ontwerp naar semantische webtaal (front-end development).
Maatwerkwebsites maken we meestal in Drupal. Drupal laat enorme schaalbaarheid toe en is (meer dan WordPress) beter ingericht voor meer complexe websites.
Maatwerkwebsites worden gebouwd met het idee dat er vaak wijzigingen zullen gedaan worden. Je kan daartoe inloggen op de back-office, gemakkelijk afbeelding ingeven, linken leggen naar andere inhoud op je website. In dat geval wordt de investering gemakkelijk terugverdiend.
Een voorbeeld van een maatwerkwebsite: https://www.portofoostende.be.
Prijs: vanaf 4800€. Jaarlijkse kost voor onderhoud vanaf 300€.
Juist vergelijken!
Soms verliezen we offertes op prijs. Dat hoort bij zaken doen, geen probleem. Als we dan zoveel tijd later kijken wat er opgeleverd is dan denken we: voor dat kleine verschil konden we veel beter werk afleveren! Maar goed, dat is uiteraard subjectief.
Maar in een volgende stap kijken we in de code van het afgewerkt project en dan blijkt dat er een website met een WordPress thema geïmplementeerd is! En wij maakten een offerte voor een website op maat. Vergelijk het met een maatwerkkast versus een Ikeakast, of beter nog, een prefabwoning versus een woning die gebouwd wordt op maat van de klant.
Tussenliggend is er nog een andere categorie: de website is gemaakt met een pagebuilder op basis van een starter thema. Dat is minder erg dan een implementatie van een website met een voorgeïnstalleerd thema maar het is nog steeds niet helemaal eerlijk ten opzichte van echt maatwerk. Die pagebuilder code is namelijk zwaar en log en weinig beheerbaar en elke pagina moet bij wijze van spreken manueel opgebouwd worden. Onze ervaring is dat klanten met zulke pagebuilders niet overweg kunnen. Wij bouwen daarom enkel de benodigde componenten op maat en bieden dat aan als een block editor: super beheerbaar, schaalbaar en bruikbaar.
Hou hier rekening mee in de offertefase. Vraag hoe ze de website zullen opbouwen! En vraag aan alle partijen die indienen of ze maatwerk doen of met een thema of pagebuilder werken. Eventueel vraag je garanties voor Google PageSpeed Insights scores: maatwerk scoort hier veel beter.