Lokale zoekmachine optimalisatie: lokaal beter gevonden worden op Google

Enkele tips om lokaal beter gevonden te worden op Google.

Google legt steeds meer de nadruk op lokaal zoeken. Veel gebruikers zijn immers onderweg met een mobiel toestel en zoeken op dat moment naar diensten of producten in de buurt. Maar ook vanaf een laptop of desktop thuis willen gebruikers vooral resultaten in de buurt vinden, denk aan kappers, bakkers, slagers, supermarkten,… maar ook dienstverleners.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat lokale zoekmachine optimalisatie steeds belangrijker wordt.

Voor kleine ondernemingen en zelfstandigen is het vaak essentieel. Veel van die ondernemingen kunnen moeilijk in concurrentie treden met grote bedrijven (en dito budgetten) die hoog ranken op algemene termen. Meer lokale zoekopdrachten, die per definitie minder concurrentieel zijn, bieden dan een oplossing.

Alle maatregelen die voor zoekmachine optimalisatie in het algemeen gelden (zie dit artikel), zijn ook van toepassing op lokale zoekmachine optimalisatie. In dit artikel wordt enkel het deel toegelicht dat vooral geschikt is bij het lokaal ranken.

Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf (voorheen Google Places, in het Engels Google My Business) is de eerste en gemakkelijkste stap om een lokaal bedrijf te promoten.

Na het inloggen op Google Mijn Bedrijf, krijg je toegang tot een overzichtelijk controlepaneel. Het is belangrijk dat je deze gegevens volledig en correct invult. De gegevens die hier staan moeten weerspiegeld worden op de website: de bedrijfsnaam, het adres en het telefoonnummer moeten in exact hetzelfde formaat staan. Voeg ook een heldere omschrijving toe en duidelijke afbeeldingen. Het codewoord in gans dit proces is vertrouwen: voor de potentiële klanten maar ook voor de zoekmachine.

Onderstaand filmpje (in het Engels) toont in het kort hoe gemakkelijk is om een bedrijf toe te voegen:

Veel zoekopdrachten gaan gepaard met een locatie, bijvoorbeeld "kapper Gent". Wanneer een gebruiker in kwestie enkel "kapper" ingeeft, dan worden resultaten in de buurt getoond. Bijvoorbeeld kapper, zoekopdracht vanuit Gent:

Lokale zoekmachine optimalisatie zoekopdracht kapper

(Google weet waar je bent.)

Dit toont meteen het belang aan om zichtbaar te zijn op die pagina’s. Niet dat dit meteen je klanten worden maar zelfs de clicks naar je website zonder enige conversie zijn goed meegenomen.

Een tweede facet, gerelateerd aan Google Mijn Bedrijf, zijn recensies. Eenmaal je een Google Mijn Bedrijf account hebt, kunnen klanten recensies achterlaten. Een voorbeeld (eveneens een zoekopdracht vanuit Gent):

Lokale zoekmachine optimalisatie zoekopdracht Turks restaurant

Bij bovenstaande schermafbeelding is er een groot verschil tussen de restaurants. Gök 2 heeft een correct ingevuld profiel met een afbeelding, openingsuren en enkele recensies. Dit trekt veel meer de aandacht dan de andere restaurants.

Interne optimalisatie

De algemene technieken qua interne (on site) zoekmachine optimalisatie, die gelden uiteraard ook voor lokale zoekmachine optimalisatie maar bij lokale zoekmachine optimalisatie zijn er enkele zaken die extra meewegen:

  • Adresgegevens. Deze moeten op elke pagina in het correcte formaat staan, hetzelfde formaat als op de Google Mijn Bedrijf pagina.
  • Vermelden van je gemeente of stad in de titel en meta informatie. Ben je een kapper in Gent, dan zal je voornamelijk klanten uit Gent hebben. Dus de vermelding in de titel en meta-info dat je een kapperszaak in Gent hebt, dat is wel degelijk waardevol. Dit kan de voorpagina zijn maar je kan ook perfect een aparte landingspagina maken waarbij je mikt op bezoekers die zoeken naar je dienst in combinatie met je gemeente of stad.
  • Schema.org markup. Dit biedt aan de zoekmachines de correcte informatie aan. Wanneer dit exact in lijn ligt met de info van Google Mijn Bedrijf, dan gaat de factor “vertrouwen” verder omhoog.
Lokale zoekmachine optimalisatie Schema.org opmaak

Externe optimalisatie en backlinks

Externe (off site) optimalisatie is het optimaliseren van externe inhoud. In feite valt Google Mijn Bedrijf hieronder. Maar aangezien het zo belangrijk is, staat het onder een aparte hoofding.

Belangrijk hierbij is het gewicht van de pagina waar de backlink vandaan komt. Een link vanaf een waardevol domein, zoals Facebook, Wikipedia,... weegt zwaarder door dan een website met weinig relevantie en bezoekers. Merk wel op dat bijvoorbeeld Facebook een heel belangrijk domein is met een heel hoge waarde maar dat de pagina's binnen Facebook ook een eigen waarde hebben.

Een mogelijke piste om backlinks te vergaren zijn de zogenaamde bedrijfsgidsen. De meest bekende regionale bedrijfsgidsen zijn Gouden Gids, Infobel en Yelp. Yelp is heel belangrijk voor restaurants.

De meest evidente locatie voor backlinks zijn sociale media. Een bedrijfspagina op Facebook en LinkedIn versterkt de online aanwezigheid.

Er zijn uiteraard leukere bezigheden dan het aanmaken van accounts op deze pagina’s maar alle beetjes helpen. Hoe diverser de taart is, hoe beter. Zie daarvoor onderstaande grafiek met de belangrijkste lokale ranking factoren van Moz (op basis van een enquête bij SEO-specialisten):

Moz ranking factoren voor lokale zoekmachine optimalisatie

Dit is uiteraard slechts het topje van de ijsberg. Zoekmachine optimalisatie is een tijdrovend en terugkerend proces. Om links van buitenaf te krijgen zal je ook voldoende interessante inhoud op de website moeten hebben. Als je dat niet zelf wilt doen, dan kom je al snel uit bij copywriting diensten. Ook online adverteren (SEA) is een optie. Maar als je stopt met betalen voor SEA, dan ben je direct niet meer zichtbaar op de eerste of tweede pagina!

Idealiter worden alle domeinen, gaande van sterke inhoud, een mooi en doelgericht ontwerp, zoekmachine optimalisatie en online adverteren, samen behandeld. Wij kunnen klanten begeleiden in het nemen van de juiste beslissing en het opvolgen van gans dat proces.